Zaznacz stronę

Ciśnienie w oponach to temat niezwykle istotny choć niekiedy nieco marginalizowany przez kierowców przypominających sobie o tym zagadnieniu dopiero w momencie gdy odczuwalne zaczynają być skutki zaniedbania tej kwestii. Trzeba sobie zdawać sprawę że z jednej strony ciśnienie opon ma bezpośrednie przełożenie na ekonomię jazdy a jednocześnie wpływa na bezpieczeństwo poruszania się samochodem. Niewłaściwe ciśnienie może w skrajnych przypadkach doprowadzić bowiem nawet do uszkodzenia a nie trzeba chyba specjalnie tłumaczyć czym będzie to skutkować gdy przydarzy się w czasie jazdy.

Niewłaściwe ciśnienie w oponach to również większe spalanie a więc i koszty użytkowania samochodu. Te mogą zresztą jeszcze bardziej przez konieczność częstszego zakupu nowych opon bowiem niewłaściwe ciśnienie w bezpośredni sposób przekłada się również na szybszą degradację ogumienia. W tym wszystkim z pewnością już dość mało istotną wadą wyda się fakt, że opona z niewłaściwym ciśnieniem będzie też bardziej hałasować podczas jazdy, obniżając wyraźnie komfort podróży.

Jednak jak to mówią opona opinie nierówna i różne ich rodzaje mogą wymagać różnego ciśnienia. Zazwyczaj to jakie maksymalne ciśnienie jest akceptowalne można znaleźć na samej oponie. Jednak maksymalne ciśnienie nie wyjaśnia nam w pełni jaki poziom ciśnienia powinien być w oponie aby funkcjonowało ona właściwie. Musimy bowiem zwrócić uwagę na fakt, że ciśnienie maksymalne określa tak naprawdę jedynie maksimum jakie opona jest w stanie wytrzymać podczas gdy optymalny poziom ciśnienia będzie zazwyczaj znacznie odbiegał od tej wartości.

Dlatego po pierwsze trzeba wyraźnie rozróżnić ciśnienie maksymalne od optymalnego bo to dwie różne wartości. Na szczęście w wielu przypadkach optymalne ciśnienie będziemy mieć wyraźnie podane na tabliczce znamionowej w naszym samochodzie. Jeśli jednak jej nie możemy znaleźć lub z jakiegoś powodu nie zawiera ona potrzebnych danych to istnieją jeszcze inne sposoby aby to ustalić. Przede wszystkim warto zapytać się po prostu w serwisie gdzie wymieniamy opony lub u sprzedawcy samochodu.

Kwestia niezwykle ważna w kontekście ciśnienia w oponach to również jednostki w jakich to ciśnienie jest wyrażane. Możemy się bowiem spotkać przynajmniej z trzema:

  • Atmosfery (atm)
  • Bary (bar)
  • Kilopaskale (kPa)

Możemy się spotkać z wartościami ciśnienia podawanymi w każdej z tych trzech jednostek więc warto krótko wspomnieć jak się one mają w odniesieniu do siebie. Przelicznik tak naprawdę jest prosty zwłaszcza jeśli chodzi o atmosfery oraz bary, które zasadniczo przelicza się 1 do 1. Trochę trudniej jeśli chodzi o kilopaskale jednak i tu jest jeden konkretny przelicznik, o którym trzeba pamiętać a wynosi on 100.

Zatem:

1 atm = 1 bar = 100 kPa